Monday, February 13, 2012

Aku & Masa

Andai masa boleh diputarkan..
Aku ingin menjadi bayi, kerana tiada dosa tercalit padanya.

Andai masa boleh diputarkan..
Aku ingin berada di tadika, kerana ketika itu fikiranku lapang selapangnya.

Andai masa boleh diputarkan..
Aku ingin menuturkan semua butir-butir kata yang bermanfaat.

Andai masa boleh diputarkan..
Aku ingin mengenal Pencipta ku dari awal dengan sedalam-dalamnya.

Andai masa boleh diputarkan..
Aku ingin akhlak & tingkah laku ku lebih baik dari hari ini.

Andai masa boleh diputarkan..
Aku berharap sahabat karibku dari dahulu adalah kitab-kitab & ayat-ayat suci-Nya.

Andai masa boleh diputarkan..
Aku ingin masa-masa laluku tidak terlepas dari mengingati-Nya.

Namun masa tidak boleh diputarkan..
Tidak dapat dilihat dengan mata kasar tetapi nilainya mengalahkan emas..

Penyesalan adalah kesedaran..

Sesungguhnya manusia tetaplah manusia..
Tidak terlepas dari kekhilafan..

Tidak bisa sempurna tetapi bisa memperbaiki..
Untuk menjadi yang baik dan ikhlas di sisi-Nya..

Puisi ini puisi yang diiringi air mata..
Semuanya tentang andai dapat kuputar masa yang telah lalu..
Hanya hati ini mengerti kekerdilan diri ini berada di atas muka bumi Allah s.w.t.

Nukilan: Syazwana

No comments:

Post a Comment