Friday, October 5, 2012

Gadis & Bunga

As salam & salam sayang..

      Post kali ini nak kata menarik..TAK. Nak kata tak menarik..pun TAK jugak. Sebab post ni timbul atas idea aku sendiri untuk share something yang tak adalah secret-recipe sangat. Tak semua orang kenal aku sebab "i'm nobody & i know it". Begitu jugak diri aku. Kadang-kadang aku kenal orang tersebut, tapi aku belum 'kenal' yang 'lain-lain' ada pada dirinya. Tak perlu kusutkan fikiran untuk fahamkan benda yang cuba aku sampaikan. Topik pun tak berat. Maka, sila ringankan kepala anda kerana aku hanya ingin korang  kenal aku dari sisi yang lain pula. Sisi NOVEL, sisi LAGU, dan sisi FEEL..hurmmm..

      Aku cuma teringat hobi yang kadang2 aku layan..kadang2 aku letak ke tepi buat sementara iaitu menulis novel. Bila seharian otak bekerja keras di tempat tugas, aku akui aku tak akan berkarya walau sebutir aksara sekalipun. Tapi! Bila aku cukup rehat, mood baik & feeling OK..imaginasi untuk mencoret jalan cerita dalam karyaku akan datang sendiri tanpa perlu berhempas-pulas menggambarkan ia. Dan sememangnya, konsep 'pulas'..'perah' otak tak ada dalam kamus hidupku kecuali untuk menuntut, mencari & mendapatkan ilmu sahaja.

      So, bila aku dah ada mood untuk berkarya, ada masanya aku perlukan 'booster'. Dan ia adalah lagu2 yang sentimental, tak sakit telinga dan haruslah BUKAN lagu tangkap leleh, jiwang karat atau rock kapak. Tapi ada masanya aku tak mau muzik ganggu aku sebab sang idea mahu bersendiri. Whatever it is...i want to share. Bila aku start menaip novel, aku slalu akan cari & dengar lagu:

1. Cinta Pertama (Sunny) - Bunga Citra Lestari
2. Take Care of My Heart - My Fair Lady OST
3. Buat Seorang Kekasih - Slam

      Ada jugak lagu lain yang mencetus sumber ilham. Tetapi, above are the top 3! Walaupun maybe tak best pada orang lain, itu citarasa masing2. Tapi akhir2 ni aku banyak layan lagu2 yang slow motion gitu. Selalunya lagu2 nyanyian Mrs. Sinclair.. Sape lagi kalau bukan Bunga Citra Lestari. Aku bukan fan cinta mati dia. Tapi aku suka lagu2 dia. Dan akhir2 ni, aku rasa lagu 'Wajahmu Ingatkan Aku' & 'Kerana Ku Cinta Kau' by her..telah buat aku keep on repeating the song. Puan Bunga, lagu2 anda secantik nama anda :)

No comments:

Post a Comment