Saturday, October 20, 2012

Yogurt Masker

As salam & salam 1 Malaysia semua..

      Di hari sabtu yang tenang & menyegarkan ini, tergerak hati aku untuk post apa yang sedang terlintas di fikiran. Setelah membalun sepotong kek pemberian sepupuku, di hadapan laptop inilah aku duduk sampai kematu ditemani lagu Arrora Salwa berjudul Ahmad. Maka bernyanyilah aku "Pertama si aku malu2.. Saat ku dekat ku ragu2.. Mungkinkah dia suka padaku.. Ah Ah Ahmad...." Hurmmm..baru intro je tuh. Tak dengar lagi aku nyanyi bahagian chorus. Confirm kilat sabung-menyabung (bukan setakat hujan je yang turun ye Cik Chacha).

      Anyway, topik kali ni bukan pasal si cantik manis Arrora Salwa atau si superstar 'Ahmad'. Aku nak kupas isu kecantikan. Isu kecantikan memang banyak & meluas untuk dibincangkan. Dengan itu, aku kecilkan skopnya kepada 'petua kecantikan'. Memang aku tak layak lagilah nak nasihatkan orang lain bab-bab kecantikan. Aku bukan penjual jamu, beauty advisor atau yang sama maksud dengannya. Walaubagaimana pun, SHARING is CARING kan :)

      Dulu2 masa zaman sekolah menengah, kulit muka tidaklah berjerawat sangat. Bab-bab penjagaan muka pun aku tak amik pot sangat. Tapi penggunaan facial wash setiap hari memanglah wajib gituu walaupun aku tak heran sangat pasal krim muka ke..facial treatment ke kan. Tapi start form 5 (seingat aku), aku dah mula baca buku2 petua kecantikan tradisional. Maksud aku..membaca buku berkaitan penjagaan wajah & kesihatan badan dengan menggunakan bahan semulajadi (sumber alam)  / something yang murah & senang didapati.

      Belek punya belek setiap petua, aku tertarik kepada penggunaan susu masam atau lebih dikenali dengan nama glamournya 'yogurt'. Nenek aku selalu menyebutnya 'tairu'. Sama sahaja itemnya. Banyak khasiat yogurt bukan sahaja sebagai makanan berkhasiat tetapi juga sebagai masker disukai ramai. Khasiatnya sebagai bahan kecantikan juga sering disebut-sebut. Ia dikatakan bagus untuk kulit kerana kandungan asid laktik & enzim semulajadinya. Ia boleh menenangkan, melembutkan, & menghidratkan kulit. Selain itu kerana ciri2 antibakteria & antikulat yang ada pada yogurt, ia dikategorikan pembersih kulit yang baik juga.

      
      So... One day when i was 17, aku pun mencuba petua/resipi kecantikan menggunakan yogurt ini. Actually, kena guna yogurt asli tanpa perisa. Kerana ikut kepala aku sendiri, aku tak kisah guna yogurt perisa strawberry ke, raspberry ke..& berry2 apa skalipun..untuk ditempek ke muka sebagai masker.

      
      Masa sekolah time tu, biasanya aku pakai masker after mandi pagi. Sapukan rata ke seluruh muka. Kemudian aku baring & tunggu sehingga ia kering. Kalau nak cepat kering, halakanlah kipas angin ke muka anda. Next, bila dah kering, barulah aku bilas menggunakan air bersih (tanpa perlu guna facial wash untuk bilas). Very natural kan? Until 1 day, my friend tegur tentang perubahan kulit aku yang semakin halus/licin. Dia beriya-iya kata aku gunakan masker dari brand tertentu. Dan aku hanya tersenyum..hehehe.

      Itulah aku pada MASA ITU yang cuma sekejap kerajinannya. Dah lama aku tak praktikkan lagi penggunaan yogurt sebagai masker selepas tamat sekolah menengah. Al-maklumlah, zaman tinggal kat hostel tak ada peti sejuk dalam bilik. Rosaklah yogurt jika tak dapat disimpan dengan baik. Aku pun semakin melupakan petua itu begitu sahaja. Nak buat semua2 ni kena rajin. Kalo tak, memang jadilah macam aku. Apapun, kerana teringat akan khasiat yogurt pada kulit, aku sharekan semula petua ini kerana ia simple & easy!

      Sebelum mengakhiri post kali ini, aku kongsikan 1 resipi yogurt (untuk memutihkan / mencerahkan kulit). Menurut Viva Woman, resipi ini datang daripada Leon di Glowing Diva. Bahan2 yang digunakan adalah seperti berikut:

 - 2 sudu besar fresh plain yogurt (yogurt asli yang segar)
 - 1 sudu besar jus oren

      Campurkan campuran bersama2 & sapukan pada muka anda & bilas selepas 15 minit. Lembapkan kulit anda dan jangan lupa untuk menyapu krim / losen pelindung matahari kerana oren mengandungi AHA (Alpha Hydroxy Asid) yang boleh menjadikan kulit anda photosensitive. Aku tak berapa tahu apa itu photosensitive. Tetapi salah 1 sumber yang aku baca, pewangi juga bersifat photosensitive dan akan menyebabkan pigmentasi kerana pancaran sinar matahari. So, sila lembapkan kulit anda sepertimana anda menyapu moisturizer/pelembap muka terlebih dahulu sebelum keluar rumah (sesudah anda memakai masker yogurt itu tadi) Sekian, selamat mencuba! ;

4 comments: