Wednesday, September 4, 2013

Kompang Berbunyi Part 1

As salam & salam sejahtera.. New look! New inspiration! Setelah lama blogku berlatar belakangkan sedikit kilauan emas & coklat yang sedap, akhirnya Ceritera Gadis Sonata (CGS) berwajah baru seiring dengan semangat yang baru. Dah berbulan jugak aku tak keluarkan post baru. Tapi aku tak sesekali lupa untuk menjenguk CGS ku ini. Kerana jenguk-menjenguklah..aku dah tergatal tangan nak ubah CGS kepada wajah baru yang pinky-minky. Haha! Hakikatnya, i don’t like pink. Top 3 warna fevret aku tetap coklat, gold & putih.

Dengan semangat baru, aku juga hadir dengan berita baru. Siapa sangka..tak lama lagi aku dah tak boleh berkepit bawah ketiak ibu & ayah lagi. Syazwana tuan empunya blog ini bakal mendirikan rumah tangga. Tarikhnya? Sedikittt....masa lagi, dalam tahun 2013 ini juga. Sebelum ini aku tidak pernah terfikir apakah tarikh yang tepat untuk aku berkahwin. Namun, kerana jodoh itu kuasa Tuhan, sekitar Jun atau Julai seingat aku...aku & incik tunang terdetik hati untuk mendirikan rumah tangga. Kata si dia, simpanannya sudah ada & mencukupi.. So, ibarat ayat inilah padanannya “this is the right time to get married”. Setelah berbincang dengan family masing2, step2 yang terlibat telah mula digerakkan satu per satu. Setiap orang lain caranya. Ada yang betul2 follow the step. Aku ada step aku sendiri..tak tahulah ianya mengikut kronologi atau tak. Pada aku, yes. Hehe!

One of the steps ni guide untuk u’olls (khususnya anak2 kelahiran Johor) sebagai preparation sebelum kawen:

  • 1st skali aku nak dapatkan Borang Permohonan Nikah. Tapi Johor skang dah tak perlu beli borang lagi sebab skang kena register online.  Maka, aku pun ke Pejabat Agama Daerah Johor Bahru. Di sana, registration aku diisikan seorang pegawai/kakitangan yang bertanggungjawab dalam bidang tugas ini. Maklumat aku & pasangan diminta..seperti nama, alamat, address tempat kerja dll. Di sana juga, pegawai tersebut terus meng-AKTIF-kan pendaftaran ID pengguna. Bila dah diaktif/disahkan, barulah boleh proceed mengisi maklumat wali & seterusnya.
  • Kalau nak register sendiri pun boleh. Korang boleh ke website e-NCR JOHOR. Lengkapkan maklumat untuk register ID pengguna. Jika register sendiri, MESTI register online dalam tempoh 90 hari sebelum nikah. Dalam tempoh 14 hari, call pejabat kadi daerah anda untuk sahkan/aktifkan pendaftaran ID pengguna.
  • Berdasarkan info2 yang aku baca, jika register ID sebelum tibanya 90 hari sebelum tarikh nikah (contohnya register 100 hari sebelum tarikh nikah),  pejabat kadi tidak akan mengaktifkan ID pengguna. Aku tak berhadapan dengan perkara sebegini kerana aku register direct di pejabat agama, registration aku juga terus diaktifkan pada waktu itu. Mungkin itu kelebihan register terus di pejabat agama.
  •  Next, barulah boleh proceed isi maklumat wali dan lain2. Dah settle2 semua, kena cetak okay. Lampirkan bersama dokumen2 lain yang diperlukan..barulah submit di pejabat kadi daerah masing2. (Dokumen2 lain tu apa? Jangan risau. Masa mula2 korang jumpa pegawai kt pejabat agama tu, dia akan bagi list dokumen2 ori/salinan yang diperlukan & dptkn borang HIV sekali di sana).

Sampai di sini dulu perkongsian cerita & infoku dengan korang. Ada masa nanti, aku akan update lagi tentang preparation menjelang hari perkahwinan ok :) Bye...

No comments:

Post a Comment