Thursday, June 21, 2012

Penggoda Manis

      As salam & salam sayang :) Alhamdulillah aku masih bernafas untuk meneruskan ceriteraku..bingkisan penuh kasih sayang. Belek punya belek.. Baca punya baca.. Aku rasa topik kali ini agak interesting untuk dijadikan bahan ceriteraku hari ini. Pernah korang semua fikir apakah hasil apabila KRIM 'bertemu' SUSU? Apa? Krim susu? Haha..amboi, cepat ajer bagi jawapan 'kacang' macam tu kan! Critical thinking sikit..come on... *tak payah nak kritikal sangatlah..haha*.

      Ya, kebanyakan jawapan korang betul. Ada yang bayangkan krim jumpa susu = susu penuh berkhasiatlah..susu pekatlah..haha.. Walaupun macam2 ado.. Aku akui jawapan tersebut tak ada cacat celanya. Full mark gituuu. Itulah sesi memanaskan 'enjin' kita sebelum ke topik sebenar. Terima kasih kerana telah memberikan kerjasama. Cuba tengok imej di bawah ini. Sediakan tisu sebelum 'terliur' :)


       Cakap pasal aiskrim, ramai orang tak akan tolak kalau di-offer makan aiskrim kerana rasanya yang sedap & datang dari pelbagai perisa serta warna yang menarik. Senang kata, aiskrim memang boleh buat kita tergoda melihatnya (belum merasanya lagi). Walau bagaimanapun, takkanlah nak makan je. Apa kata kita amik pot sikit sejarah 'si penggoda' ni ya!

     Seperti yang kita tahu, zaman dahulu tak ada peti ais bukan? Maka penghasilan aiskrim diibaratkan seperti pencuci mulut yang mahal & mewah. Hanya orang kaya & ternama sahaja yang mampu menikmati aiskrim. Menurut 1 kajian, aiskrim wujud sejak 3000 tahun lalu di China. Maharaja Cina dikatakan sebagai golongan pertama yang dapat menikmati aiskrim salji. Ianya dicampur dengan buah-buahan & madu sebagai santapan maharaja tersebut pada waktu rehat.

      Orang Roman pula memperkenalkan aiskrim pada 62 Selepas Masihi. Maharaja Roman bernama Nero, menurut sejarah, menyuruh hamba abdinya ke gunung untuk membawa pulang salji supaya dapatlah dia menyuruh tukang masaknya menyediakan aiskrim.


      Pada 1925, Marco Polo pulang ke negaranya (Itali) dari China. Dia membawa satu resepi aiskrim. Aiskrim disedapkan lagi dengan salji dicampurkan dengan susu lembu. Rasanya yang lebih lemak menarik perhatian. Orang-orang kaya di Itali semakin gemar menikmatinya.

      Bukan China dan negara Eropah sahaja ada sejarahnya dengan aiskrim, Turki pun ada juga taw. Jangan ingat orang Arab dolu-dolu tak reti makan aiskrim. No..no..no.. Di Turki, penduduk asli di sana mengumpul salji & menyimpannya di dalam lubang yang terdapat di atas gunung. Lubang tersebut ditutup dengan dahan-dahan supaya ia tidak mudah cair. Bila mereka teringin nak makan aiskrim, mereka akan ambil 1 mangkuk salji lalu menuangkan sirap ke atasnya. Ia juga dicampur dengan buah-buahan. Nah, dah macam ABC gamaknyer! Hidangan aiskrim ini digelar 'karsambac' oleh mereka. Selain karsambac, ada 1 lagi hidangan aiskrim kegemaran orang Turki yang sukar cair taw. Namanya 'kahramanmaras'. Ais krim ini sering digantung di gerai penjual daging. Cara makannya..ia akan dipotong & dihidangkan di dalam cawan, kon atau sandwic.


      Begitulah ceritera aiskrim ku pada kali ini. Ada sape-sape nak belanja??? :P

No comments:

Post a Comment